fredag den 28. februar 2014

Biotopopgave 5

Biotopopgave 5
(indlæg nr. 2)

På sporet af den iboende pædagogik omkring Furesøen – måder at opleve og erfare på
Mit forrige indlæg om min nyvalgte biotop(”Nye Omgivelser”) gav et lille fingerpeg om, hvordan min nye biotop ser ud, beliggenheden af den og om diverse muligheder og udfordringer, der ligger gemt der og som bare venter på at blive udforsket og afprøvet. 
Først og fremmest besluttede jeg mig for, at tage ud til min biotop, for at få lidt afveksling fra storbyens miljø – konstant støj og larm – og for at kunne falde til ro, nyde stilheden og være alene med denne og mine tanker. Da jeg dog havde og stadig har en lidt stresset kæreste herhjemme, som er i gang med at skrive sin bacheloropgave og grundet dette selv syntes at en sådan tur var meget tiltrængt, besluttede jeg mig for, at vi begge to skulle af sted. 
Idéen var at komme ud i naturen og på vandretur – sådan set bare drage ud af en af de mange små stier, smalle som stejle, som strækker sig rundt om den enorme Furesø og gennem de store skovområder der ligger rundt omkring søen. Vi snakkede, men nød også stilheden engang imellem, for at lytte til fuglenes lyde og vindens susen i træernes kroner. Nogle gange gik det langsomt og andre gange røg pulsen til tops, da vi skulle færdes på de lidt stejlere stier. Det viste sig at være en lille udfordring at holde balancen og prøve på at lade være med at tage en rutschetur ned ad nogle af stierne. Sjovt var det alligevel. Grundet de mange væltede træer der nu efter stormene dækker skovbunden kom vi hurtig på idéen at de kunne bruges til klatring og diverse balancelege. De væltede træer gav os også mulighed for at udforske de meget store – næsten enorme - trærødder der stikker op og som til dels er fyldt med svampe og andre dyr. 
På den måde beskriver ovenstående at biotopen kan bruges til at udforske dyr - og plantelivet samt til at udfordre sig selv kropsmæssigt på mange forskellige måder. Vi fik kun prøvet få af de mange muligheder der ligger gemt derude. (Det må der ændres på.) 
Sluttelig vil jeg gerne nævne, at der om sommeren vil være en super god mulighed for at prøve at sejle i kanoer eller små både og prøve på at fange forskellige fisk. På den måde vil det ligeledes være muligt for eksempel, at få afveksling, nyde øjeblikket og lære om undervandslivet. På vores vandretur fik vi desuden øje på nogle få andre mennesker, som var på løbetur(eller mere forhindringsløb - tur grundet væltede træer og stejle stier) eller prøvede lykken på en mountainbike i området. 
Furesø og tilhørende områder tilbyder en mangfoldighed af måder at være menneske på – til store og små - og hvor det er muligt at udvikle for eksempel de motorisk evner, udvikle faglige og personlige kompetencer – ja, endda sociale kompetencer, når man ikke færdes alene.





















2 kommentarer:

  1. Hej Maja

    Ja der er rigtig mange muligheder, det er bare med at komme igang :-)

    Vh Claus

    SvarSlet
  2. Hej Claus!
    Ja, det har du ret i! Der er en masse muligheder jeg kan gå i krig med derude. Når vejret bliver bedre, har jeg planer om at tage derud for at fiske :).
    Vh Maja

    SvarSlet