fredag den 28. februar 2014

Biotopopgave 5

Biotopopgave 5
(indlæg nr. 2)

På sporet af den iboende pædagogik omkring Furesøen – måder at opleve og erfare på
Mit forrige indlæg om min nyvalgte biotop(”Nye Omgivelser”) gav et lille fingerpeg om, hvordan min nye biotop ser ud, beliggenheden af den og om diverse muligheder og udfordringer, der ligger gemt der og som bare venter på at blive udforsket og afprøvet. 
Først og fremmest besluttede jeg mig for, at tage ud til min biotop, for at få lidt afveksling fra storbyens miljø – konstant støj og larm – og for at kunne falde til ro, nyde stilheden og være alene med denne og mine tanker. Da jeg dog havde og stadig har en lidt stresset kæreste herhjemme, som er i gang med at skrive sin bacheloropgave og grundet dette selv syntes at en sådan tur var meget tiltrængt, besluttede jeg mig for, at vi begge to skulle af sted. 
Idéen var at komme ud i naturen og på vandretur – sådan set bare drage ud af en af de mange små stier, smalle som stejle, som strækker sig rundt om den enorme Furesø og gennem de store skovområder der ligger rundt omkring søen. Vi snakkede, men nød også stilheden engang imellem, for at lytte til fuglenes lyde og vindens susen i træernes kroner. Nogle gange gik det langsomt og andre gange røg pulsen til tops, da vi skulle færdes på de lidt stejlere stier. Det viste sig at være en lille udfordring at holde balancen og prøve på at lade være med at tage en rutschetur ned ad nogle af stierne. Sjovt var det alligevel. Grundet de mange væltede træer der nu efter stormene dækker skovbunden kom vi hurtig på idéen at de kunne bruges til klatring og diverse balancelege. De væltede træer gav os også mulighed for at udforske de meget store – næsten enorme - trærødder der stikker op og som til dels er fyldt med svampe og andre dyr. 
På den måde beskriver ovenstående at biotopen kan bruges til at udforske dyr - og plantelivet samt til at udfordre sig selv kropsmæssigt på mange forskellige måder. Vi fik kun prøvet få af de mange muligheder der ligger gemt derude. (Det må der ændres på.) 
Sluttelig vil jeg gerne nævne, at der om sommeren vil være en super god mulighed for at prøve at sejle i kanoer eller små både og prøve på at fange forskellige fisk. På den måde vil det ligeledes være muligt for eksempel, at få afveksling, nyde øjeblikket og lære om undervandslivet. På vores vandretur fik vi desuden øje på nogle få andre mennesker, som var på løbetur(eller mere forhindringsløb - tur grundet væltede træer og stejle stier) eller prøvede lykken på en mountainbike i området. 
Furesø og tilhørende områder tilbyder en mangfoldighed af måder at være menneske på – til store og små - og hvor det er muligt at udvikle for eksempel de motorisk evner, udvikle faglige og personlige kompetencer – ja, endda sociale kompetencer, når man ikke færdes alene.





















onsdag den 26. februar 2014

Ler, indlæg 2

Her kommer mine første forsøg på at arbejde med ler :). Jeg har nogle færdige ting stående, som jeg synes er blevet rigtig fine, men jeg vil først og fremmest vise jer mine første forsøg og så efterhånden vise flere billeder af forløbet som tiden går :).








Jeg har gjort brug af "flademetoden" frem for pølsemetoden(kommer senere). 
Jeg startede med at ælte leret for derpå at rulle det ud. For at få en rigtig flot form har jeg efterfølgende gjort brug af to skåle i forskellig størrelse og pakket godt ind i noget folie. Sluttelig har jeg kunnet lave et mønster ved hjælp af en si og vand(til at rette på mønsteret, når det gik galt). Jeg har hele tiden været klar over, at jeg blev nød til at fjerne leret, før det ville tørre helt ud, fordi ler-skålene ellers ville komme til at revne, fordi materialet trækker sig sammen under tørringen. Det fik jeg så ikke lige gjort hurtig nok :(. Skålene kunne tages af formen dog med nogle revner, som jeg prøvede på at redde med noget slikker(vand-ler blanding som har konsistensen af creme fraiche), men da ler-skålene var blevet meget tynde nogle steder brækkede de desværre. Så måtte jeg i gang med at tænke over nye metoder til de næste ler-projekter.

Fra jord til bord, indlæg 4

Så fik jeg også lavet en smule creme fraiche :). 

Fremgangsmåde:

1) Bland 3 spsk kærnemælk med 1/2 l fløde
2) Rør godt rund
3) Kom blandingen i køleskabet i et døgn, efter at have ladet den stå ved køkkentemperatur i et døgn

Her nogle billeder:







tirsdag den 25. februar 2014

Fra jord til bord, indlæg 3

Så kom jeg i gang med at lave KOKO SAMOA. Som jeg allerede skrev i mit forrige indlæg, er KOKO SAMOA en samoansk kakao der har rødder langt tilbage i tiden. Kakaoen er lavet at kakaobønner, sukker/stevia og vand. 

Fremgangsmåde til to kopper:

1) Skrald de rå kakaobønner og hak bønnerne fine(25 gram kakaobønner)
2) Kom bønnerne i kogende vand i 10-15 minutter(500 ml vand) 
3) Smag til med lidt sukker/stevia og servér 

:)

Kakaoen er et rigtig godt og sundt alternativ til den kakao vi er vandt til at drikke her i Danmark(medmindre den er lavet med skummetmælk og meget lidt sukker :D - men smager den så stadigvæk lige så godt?!).
Det er altid sjovt og spændende at prøve noget nyt og da Koko Samoa er nem og hurtigt at lave(og sund :D), kan man sagten tilberede den sammen med en lidt yngre målgruppe, som samtidig kan lære noget om Samoa og samoanske madtraditioner. :)

Her nogle billeder:









 





Udfordringsopgave, indlæg 2

Jeg har endelig fået købt noget godt materiale, som jeg kan arbejde med. Jeg havde egentlig planlagt, at tage ud for at købe noget, men da jeg pludselig havde opdaget en rigtig god internetside med en masse spændende og smukke ting og sager, valgt jeg, at købe materialet dér.

Her kan i se, hvad jeg har fået fingrene i:


1) Mønsterhæfte med en oversigt over symetoder og fremgangsmåder
2) Viskose stof
3) Sytråd
4) Blonder til pynt

(Synåle, nåle, saks, mønsterpapir(eller bagepapir) samt blyanter havde jeg allerede liggende derhjemme)


Selvfølgelig mangler symaskinen - meeen - den har jeg ikke brug for, da jeg vil sy kjolen i hånden. :) Så er det bare med at komme i gang.