onsdag den 19. februar 2014

Nye Omgivelser (Biotop)





Billederne viser Furesø, som er Danmarks dybeste sø med en maks. dybde på 37,7 meter. Den ligger nordvest for København og køreturen derhen tog mig derfor ikke lang tid(da jeg bor i København NV). Søen tilføres vand fra Mølleåen(se billede), som ender i Øresund. Søens areal er på 9.400.000 m2 og er dermed Nordsjællands tredjestørste sø. Om sommeren er der mulighed for at leje mindre både og kanoer og der er ligeledes indrettet badestrande i hver sind ende af søen. Der ligger store skovområder rundt om søen med stier, der giver mulighed for at opleve og udforske friluftslivet rundt omkring søen. De fleste stier er lette at færdes på, men der findes dog nogle stier, der er meget stejle og dermed giver mulighed for rige naturoplevelser. hvor pulsen hurtig ryger til tops, når man prøver at udfordre dem. Skovområdet tilbyder yderligere gode, udfordrende klatremuligheder og gemmesteder grundet de mange væltede træer, som nu dækker skovbunden mange steder. Der er ligeledes mulighed for at gå på opdagelse og udforske trærødder der stikker op, eller undervandslivet i søen(gedde, skaller, aborre m.fl.). Flere områder rundt om Furesø er fredet og omkring år 1900 var søen kendt for at være en af de reneste i hele Nordeuropa. Friluftslivet rundt omkring Furesøen tilbyder en stor mangfoldighed af måder at være menneske på med talrige muligheder og udfordringer. Området er velegnet til at få afveksling fra storbyens miljø, hvor tankerne kan få lov til at falde til ro og hvor man som menneske bare kan nyde øjeblikket(meget intenst).

NB: Jeg har valgt Furesø og området omkring søen som mit nye biotop. Mit forrige biotop er nærmest forsvundet efter stormene vi har haft her på det seneste. Ud over det er der blevet lavet en lille skøjtebane(december-marts) klods op af de resterende dele af mit gamle biotop. Jeg havde yderligere brug for et større sted med flere muligheder og mere afveksling - netop det som Furesø giver mig. Da området ligger i den ydre kant nordvest for København giver det mig desuden en helt anden oplevelse af friluftslivet end det lille sted inde byen, jeg havde før. Når det er sagt, vil jeg dog alligevel tilføje, at det ikke har været et dårligt sted -tværtimod- men den seneste udvikling af stedet begrænser de muligheder der er indenfor friluftslivet meget for mig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar